Logo kohteelle Tjareborg

Ennen matkaa

EU-direktiivien mukaiset oikeutesi

EU-direktiivin 2015/2302 (pakettimatkat) mukaiset oikeutesi

Yleiset matkapakettiehdot ovat Suomen matkatoimistoalan liitto ry:n ja kuluttaja-asiamiehen neuvottelemat.
Ehtoja sovelletaan 1.7.2018 alkaen tehtyihin sopimuksiin. Ehdot on laadittu ottaen huomioon matkapaketteja ja yhdistettyjä matkajärjestelyjä koskevan direktiivin (EU 2015/2302) ja matkapalveluyhdistelmistä annetun lain 901/2017 pakottavat säännökset.

Tjäreborg on täysin vastuussa koko matkapaketin asianmukaisesta toteuttamisesta. Lisäksi Tjäreborg on hankkinut suojan palauttaakseen suorittamasi maksut ja, jos kuljetus sisältyy matkapakettiin, turvatakseen paluukuljetuksesi siltä varalta, että yrityksestä tulee maksukyvytön. Lue lisää

Pelkkä lento

Pelkkä lento

Pelkkään lentoon ei sovelleta Yleisiä Matkapakettiehtoja. Pelkkä lento ei sisällä majoitusta tai kuljetuksia.

Jos varaat lentokenttäkuljetukset kauttamme, jättö- ja noutopaikka on matkavaraukseen merkitty hotelli.

Jos olet varannut pelkän lennon, matkapuhelimesi on oltava päällä vähintään 24 tuntia ennen paluulentoasi, jotta voit vastaanottaa tekstiviesti-ilmoituksen mahdollisesta paluulennon aikataulun muutoksesta. Jos sinulla ei ole ulkomailla toimivaa matkapuhelinta, sinun on otettava yhteyttä matkakohteesi palvelupuhelimeemme vähintään 24 tuntia ennen paluulentoasi varmistaaksesi, ettei lentoaikoihin ole tullut muutoksia. Matkakohteen palvelupuhelimen puhelinnumeron löydät vahvistuksesta/matkalipusta.

Meno- ja paluulento on aina käytettävä lipunmukaisessa järjestyksessä. Jos et käytä menolentoa, menetät oikeuden käyttää paluulennon ellei toisin ole sovittu ja Tjäreborg kirjallisesti vahvistanut. Käyttämättömiä matkan osia ei palauteta.

Hinnat

Hinnat

Hintojamme mukautetaan kysynnän ja tarjonnan mukaan, joten ne voivat muuttua useita kertoja päivän aikana. Hinnat voivat muuttua myös lentoyhtiöiden tai hotellien kampanjoiden ja erilaisten tarjousten yhteydessä. Matkan voimassa oleva hinta näkyy aina matkan varaamisen jälkeen lähetettävässä vahvistuksessa.

Lapsialennukset

Lapsialennukset

Yleensä 2– 11-vuotiaat lapset saavat lapsialennuksen, kun majoittuvat lisävuoteessa. Joissakin hotelleissa myös 12– 17-vuotiaat lapset voivat saada erityisalennuksia lisävuoteessa majoituessa. Kun teet matkahaun ja varauksen ja olet ilmoittanut kaikkien matkustajien syntymäajat, saat kokonaishinnan, josta ilmenee lapsien hinnat. Alennus lasketaan perushinnasta.

Pelkän lennon hinnasta ei myönnetä lapsialennusta.

  • Lapsialennusta ei voi yhdistää muihin alennuksiin. Lapsen ikä lasketaan kotiinpaluupäivän mukaan.

  • Omatoimisissa kaupunkilomissa, risteilyillä, jalkapallomatkoilla jne. lapsialennukset ovat hotelli-, lentoyhtiö- ja varustamokohtaisia.

Alle 2-vuotiaat lapset

Alle 2-vuotiaan matkasta veloitetaan lomalennolla matkakohteesta riippumatta hallinnollinen kulu 80 euroa/lapsi. Lapsi matkustaa tällöin aikuisen sylissä. Yhtä aikuista kohden voi matkustaa korkeintaan yksi sylilapsi. Reittilennoilla alle 2-vuotiaan hinta vaihtelee lentoyhtiön mukaan ja hinta ilmoitetaan varauksen teon yhteydessä.

Huomioithan, että lapsen ikä lasketaan kotiinpaluupäivän mukaan. Jos lapsi täyttää kaksi vuotta matkan aikana, hänelle varataan oma istumapaikka lennoilla, ja hänet merkitään varaukselle kaksivuotiaana. Huomaa, että useat lentoyhtiöt (mukaan lukien Sunclass Airlines) edellyttävät, että alle 2-vuotiaat lapset istuvat aina aikuisen sylissä lennonnousun ja -laskun aikana turvallisuus- ja vakuutussyistä – riippumatta siitä, onko lapsella oma istuin.

Turistivero, ympäristövero ja muut paikalliset maksut

Turistivero, ympäristövero ja muut paikalliset maksut

Joissakin kohteissa paikalliset viranomaiset ovat ilmoittaneet perivänsä kohteessa yöpyviltä matkustajilta erillisen turistiveron tai -maksun. Maksun määrä riippuu majoituksen tasosta ja oleskelun pituudesta. Maksu suoritetaan paikan päällä hotellille majoituksen päättyessä. Tjäreborg ei voi toimia maksun välittäjänä. Pyrimme tiedottamaan maksuista etukäteen, ja voit lukea niistä matkakohteidemme faktaosioissa sekä varausvahvistuksesi lisätiedoissa, mutta varsinkin omatoimikohteista ei turistiverojen voimaantulosta aina saada heti tietoa. Siksi myös turistiveroa saatetaan periä ilman etukäteisilmoitusta tai ilmoittamamme verojen määrät saattavat erota todellisuudesta.

Vakuutukset

Vakuutukset

Joskus lomamatkalla voi sattua ikäviä yllätyksiä, kuten sairastuminen tai tapaturma. Kattava matkavakuutus antaa mielenrauhaa ja turvaa vuoden tärkeimmille viikoille. On tärkeää, että sinulla on hyvä matkavakuutus. Tarkista aina, millainen vakuutus sinulla on ja mitä vakuutuksesi kattaa. Matkavakuutus - Kattava turva lomallesi (tjareborg.fi)

Eurooppaan suuntautuvalle lomamatkalle kannattaa ottaa mukaan eurooppalainen sairaanhoitokortti, joka on ilmainen. Mikäli sinulla ei vielä ole korttia, voit hakea sitä Kelalta. Voit käyttää eurooppalaista sairaanhoitokorttia EU- ja Eta-maissa, Sveitsissä, Isossa-Britanniassa ja Pohjois-Irlannissa julkisessa terveydenhuollossa, sairausvakuutussopimuksen tehneiden yksityisten lääkäreiden vastaanotoilla ja sopimuksen tehneissä sairaaloissa. Kun näytät eurooppalaisen sairaanhoitokorttisi hoidon antajalle, sinun tulisi saada hoito samaan hintaan kuin maassa asuvien henkilöiden. Tällöin maksat hoidosta paikallisen omavastuun ja hoitoa antanut maa laskuttaa Kelalta loput kustannuksista.

Passi- ja viisumisäännöt

Passi- ja viisumisäännöt

Omalla vastuullasi matkustajana on varmistaa, että sinulla on matkan suorittamiseen tarvittavat asiakirjat, kuten voimassa oleva passi, kansallinen henkilökortti ja/tai viisumi. Lapsilla pitää olla oma passi. Passin on oltava voimassa koko matkan ajan, ja monet maat edellyttävät myös, että passin on oltava voimassa vähintään kuusi kuukautta paluupäivästä. Passin on oltava koneellisesti luettava. Mikäli et ole Suomen kansalainen tai sinulla on kaksoiskansalaisuus, säännöt voivat poiketa näistä. Tällöin sinun tulee tarkistaa, mitä sinulta vaaditaan eli ole yhteydessä kohdemaan suurlähetystöön/konsulaattiin. Ota huomioon, että sinulta saatetaan evätä pääsy väliaikaisella/vaurioituneella passilla ja että välilaskuihin voidaan tarvita viisumi. Ota yhteyttä suurlähetystöön saadaksesi lisätietoja. Tietyt maat edellyttävät viisumin hankkimista ennen matkaa. Matkustaja on itse vastuussa siitä, että viisumi sekä muut tarvittavat matkadokumentit ovat kunnossa ennen matkan alkua. Tietyt maat edellyttävät maahantulokaavakkeen täyttämistä ennen matkaa – muuten jo pääsy lennolle voidaan evätä. Tietyt maat edellyttävät myös, että lentoyhtiöt keräävät jo etukäteen matkustajien tiedot Secure Flight- ja APIS-järjestelmien kautta.

Passi, henkilökortti ja viisumi – säännöt | Tjäreborg (tjareborg.fi)

Important information for non-Finnish citizens

If you are not a Finnish citizen, please note that you may need a visa for the country you are travelling to. You will need to check your visa/passport requirements from the nearest embassy of the destination country yourself. Please also note the possible need for a transit visa.

Maahantulovaatimukset ja ulkoministeriö

On tärkeää, että pysyt aina ajan tasalla eri maiden maahantulosäännöksistä. Ulkoministeriö seuraa turvallisuustilannetta kaikissa maailman maissa ja päivittää jatkuvasti kunkin maan tietoja. Matkustajan velvollisuus on tarkistaa aina ennen matkaa ajan tasalla olevat tiedot. Matkustustiedotteet - Ulkoministeriö (um.fi)

Lennon myöhästymiset, aikataulunmuutokset ja lentokoneen muutos

Lennon myöhästymiset, aikataulunmuutokset ja lentokoneen muutos

Kaikki lentoyhtiöt tekevät parhaansa noudattaakseen ilmoitettuja lentoaikoja. Lennon myöhästyminen voi johtua esim. teknisestä viasta, sääolosuhteista tai ilmatilan ruuhkautumisesta. Matka voi viivästyä odottamattoman syyn vuoksi, joten tärkeät tapahtumat kannattaa sijoittaa muuhun ajankohtaan kuin matkan alkuun tai loppuun. Jos olet lähdössä jatkolennolla, junalla tai vastaavalla, sinun tulee laskea vähintään neljän tunnin aikamarginaali sekä lähdettäessä että kotiin palattuasi. Suosittelemme muutoskelpoisia lippuja.

Myöhästymistapauksessa seuraa lentoyhtiön tai lentoyhtiön edustajan antamia tietoja. Tjäreborgilla ei ole omia edustajia lentokentällä Suomessa, eikä omatoimikohteiden lentokentillä. Huomaa myös, että kohteissa, joissa on opaspalvelu ei henkilökunnallamme välttämättä ole mahdollisuutta tulla turvatarkastuksen jälkeen olevalle transit-alueelle. Tjäreborg noudattaa matkapakettiehtoja myös lennonmyöhästymisten osalta.

Lennon myöhästyminen - Tjäreborg (tjareborg.fi)

Välilaskullisen lennon viivästyminen

Jos matkasi viivästyy odottamatta, etkä ennätä jatkolennolle lopulliseen määränpäähäsi, sinun on aina otettava yhteyttä lentoyhtiöösi tai lentoyhtiön huolintaedustajaan/edustajiin kyseisellä lentoasemalla. He ovat vastuussa lennon uudelleenvarauksesta ja auttavat sinua jatkamaan matkaa. Jos et voi jatkaa samana päivänä määränpäähän, on lentoyhtiön tai sen edustajien huolehdittava majoituksesta, ruokailusta ja muista lisäkustannuksista. Jos he eivät voi auttaa hotellin järjestämisessä, sinulla on mahdollisuus löytää itse hotelli kohtuullisin kustannuksin ja lähettää hakemuksesi suoraan lentoyhtiölle kotiin palattuasi. Muista ottaa yhteyttä hotelliin ja mahdollisesti lentokenttäkuljetuksista muuttuneesta saapumisesta varausvahvistuksessa ilmoitettuun puhelinnumeroon.

Aikataulun muutos

Lähtö- ja saapumisajat ovat alustavia ja matka-ajoissa voi tapahtua muutoksia. Tjäreborg ei ole vastuussa järjestelyistä tai jatkokuljetuksista, jotka eivät kuulu pakettimatkaan ja sopimukseen Tjäreborgin kanssa. Suosittelemme, että ostat muutoskelpoisia lento-, juna- tai bussilippuja ja huomioit vähintään neljän tunnin aikamarginaalin sekä lähtiessä että kotiin palattessa.

Lentokoneen muutos

Lentoyhtiöillä on mahdollisuus vuokrata korvaavia lentokoneita, jos esimerkiksi suunniteltu lentokone viivästyy liikenteestä tai vastaavaa. Vuokrattujen lentokoneiden istuinpaikat, matkustusluokat, palvelu ja viihdetarjonta voivat vaihdella. Jos et saa tilattuja lisäpalveluita, kuten istuimia ja aterioita, ne hyvitetään sinulle.

Toimintarajoitteisten matkustaminen

Toimintarajoitteisten matkustaminen

Alla olevasta linkistä löytyy hyödyllistä tietoa toimintarajoitteisille matkustajille ja jos matkalle mukaan otetaan lääkinnällisiä apuvälineitä, kuten esimerkiksi pyörätuoli.
Toimintarajoitteisten matkustaminen -Tjäreborg (tjareborg.fi)

Rokotteet lääkkeet, raskaus ja vastasyntyneet lapset

Rokotteet ja lääkkeet

Omalla vastuullasi matkustajana on varmistaa tarvittavat rokotukset matkan yhteydessä. Ota yhteyttä lääkäriisi tai rokotuskeskukseen saadaksesi lisätietoja. On huomioitava, että rokotukset tulee ottaa riittävän aikaisin, jotta suoja ehtii kehittyä. Joissain kohteissa suositellaan myös Malarian estolääkitystä.
Matkan aikana tarvittavat tärkeät lääkkeet tulee aina pakata käsimatkatavaroihin. Käsimatkatavaroissa olevat lääkkeet tulee säilyttää alkuperäisessä pakkauksessaan. On erittäin tärkeää tarkistaa, edellyttääkö tuomasi lääke englanninkielistä lääkärintodistusta ja/tai erityisten asiakirjojen täyttämistä, jotta voit ottaa sen mukaasi kyseiseen maahan. Niitä saa lääkäriltä tai apteekista.

Raskaus

Jos olet raskaana, ota huomioon lentoyhtiön säännöt raskaana lentämisestä. Lentoyhtiöillä on erilaisia käytäntöjä siitä, kuinka pitkälle raskauden aikana voi lentää. Monet vaativat lääkärintodistusta jo raskausviikosta 28 alkaen. Lääkärin tai kätilön/terveydenhoitajan raskausluvan puuttuminen, voi johtaa lennolta eväämiseen. Risteilyille voit matkustaa 23. raskausviikolle saakka.
Turkkiin matkustaessa on erityissäännöt. Jos lääkärintodistusta ei ole mukana, raskaana olevan tulee mennä lentoaseman lääkärin vastaanotolle omalla kustannuksellaan.

Vastasyntyneet

Vastasyntyneen vauvan suositellaan olevan vähintään 7 päivän ikäinen lentäessään.