Oppaamme tapaavat sinut lentokentällä ja ohjaavat sinut oikean bussiin tai taksiin, joka vie sinut hotellillesi. Voit joutua odottamaan jonkin aikaa, ennen kuin bussi on valmis lähtemään. Kuljetus tapahtuu yleensä ilman opasta. Olet itse vastuussa siitä, että saat matkatavarasi bussiin tai taksiin ja sieltä pois. Kun on aika palata kotiin, bussi tai taksi kuljettajneen noutaa sinut sovittuun aikaan sovitusta paikasta, jotta pääset ajoissa lentokentälle.
Kohteiden välinen kuljetus voi tapahtua myös lautalla tai laivalla. Satamassa voi esiintyä odotusaikoja. Odotusaikoja voi esiintyä myös, jos lento on niin myöhässä, että myöhästyt aikataulun mukaisesta lautasta. Myös sää voi vaikuttaa asiaan, sillä myrskyvaroitukset tai vastaavat voivat aiheuttaa viivästyksen tai aikaisemman lähdön kohteesta (mikä voi johtaa ylimääräiseen yöpymiseen ).
Turvallisuussyistä henkilökuntamme tai kuljettaja ei voi auttaa kantamaan matkatavaroita tai nostamaan ihmisiä.
Paluumatkaa koskevat tiedot lähetetään tekstiviestillä viimeistään paluumatkaa edeltävänä päivänä, näet ne myös Tjärebrgin sovelluksesta.
Yhteistyökumppanimme noudattavat paikallisia turvallisuusmääräyksiä. Busseissa eikä henkilöautoissa ole erillisiä lastenistuimia. Useimmissa busseissa on kaksipisteturvavyöt, joten mukanasi olevan lastenistuimen käyttäminen voi olla vaikeaa
Urheiluvälineiden, kuten polkupyörien ja golfkassien kuljetus riippuu siitä, onko bussissa tilaa. Joissakin kohteissa urheiluvälineitä ei kuljeteta vakuutusmääräysten vuoksi. Jos bussissa ei ole tilaa urheiluvälineille, maksat itse varusteiden kuljetuksen.
Useimmissa kohteissamme on mahdollista varata etukäteen lentokentän ja hotellin välinen kuljetus. Jos olet varannut kuljetuksen kauttamme, on tärkeää lukea matkavahvistuksessa olevat tiedot kuljetukseen liittyen. Jos haluat ottaa mukaan erikoismatkatavaroita tai varata lastenistuimen, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.
Tilauslentokohteissamme tapaat henkilökuntaamme lentokentälle saapuessasi. Älä epäröi ottaa yhteyttä henkilökuntaamme, jos kaipaat vinkkejä tai tarvitset apua lomasi aikana. Löydät yhteystietomme matkalipustasi, sovelluksestamme ja saapumispäivänä lähetettävästä tervetulotekstiviestistä. Oppaat ovat suomalaisia ja tapaat myös skandikollegoitamme. Tunnistat oppaat yhtenevistä univormuista.
Sunwing, Sunprime ja O.B.C. hotelleissa edustajinamme toimii hotellin Help Deskin henkilökunta.
Joissakin kohteissa voi olla englanninkielinen edustaja, joka avustaa puhelimitse.
Reittilentokohteissa meillä ei yleensä ole kohdepalvelua, joten tavoitat edustajamme palvelulinjaltamme, joka on auki vuorokauden ympäri . Puhelinnumeron löydät lipustasi.
Tietyt retket vaativat toteutuakseen minimiosallistujamäärän. Jotkut retket toteutetaan yhteistyössä muiden matkanjärjestäjien kanssa ja opastuskieli voi olla skandinaavinen kieli tai englanti, retket saattavat olla myös paikallisen oppaan vetämiä. Retkelle lähtö ei tapahdu aina omalta hotellilta ja tällöin tulee itse järjestää ja kustantaa kuljetukset retken lähtöpaikalle. Pidätämme oikeuden retkiohjelman muutoksiin. Huomaa myös, että sesongin alku- ja loppupuolella retkiohjelma voi olla rajoitettu. Voit lukea lisää kustakin retkestä matkakohteesi alta kohdasta “Retket”: Kaikki matkakohteet Euroopassa ja maailmalla | Tjäreborg (tjareborg.fi) Nouto tapahtuu yleensä hotellisi ulkopuolelta, mutta joissakin kohteissa on yksi tai useampi yhteinen kokoontumispaikka, jonne sinun on kuljetettava itsesi, ja josta ryhmä noudetaan. Aika ja tapaamispaikka ilmoitetaan retkeä varatessa.
Kun varaat retken etukäteen, varmistat itsellesi paikan, sillä retket saattavat olla loppuunmyytyjä pian kohteeseen saapumisen jälkeen. Lisäksi retken hinta kohteessa voi olla erilainen kuin jos olisit varannut sen kotoa käsin.
Tietoa risteilyillä järjestettävistä retkistä – katso valitun risteilyn kohdasta "Hyvä tietää - retket"
Jos haluat peruuttaa varatun retken, ota meihin yhteyttä mahdollisimman pian. Jos peruutus tehdään vähintään 24 tuntia ennen retken alkua, retken koko hinta palautetaan. ( joskus poikkeuksellisesti peruutus vaaditaan 48 tuntia ennen retken alkua ). Myöhemmin tapahtuvissa peruutuksissa rahat palautetaan vain lääkärintodistusta vastaan.
Huomaa, että jos olet itse varannut ennakkoon liput teatteriin, jalkapallopeliin tai vaikkapa konserttiin niin Tjäreborg ei korvaa niistä mitään. Voit hakea korvausta erilaisista ennakkoon varatuista lipuista matkavakuutuksesi kautta.
Joissakin kohteissa hanaveden juomista tulisi välttää, samoin hanavedestä tehtyjä jääkuutioita. Ne voivat aiheuttaa vatsavaivoja.
Muurahaiset ja erilaiset harmittomat kovakuoriaiset ja torakat ovat yleisiä ja niitä saattaa esiintyä myös korkeatasoisissa hotelleissa. Hyttystenpistoilta kannattaa suojautua hyttyskarkotteilla. Jos eläimet/hyönteiset aiheuttavat sinulle epämukavuutta, ota yhteyttä hotelliin ja oppaisiin, jotta he voivat yrittää ratkaista ongelman esimerkiksi suihkuttamalla huoneen. Kiekuvia kukkoja, vapaana juoksevia kissoja ja koiria näkee varsinkin Välimeren ja Aasian lomakohteissa
Joitain lintulajeja suojellaan, eikä lintujen pesiä saa täten liikutella tai poistaa. Pyydä tarvittaessa hotellista parvekkeen/terassin ylimääräistä siivousta. Ulkoruokailualueilla voi esiintyä lintuja, ja joskus ne lentävät myös hotellin aulaan tai ravintolaan. Hotellin henkilökunta tekee parhaansa saadakseen ne pois hotellialueelta.
Eksoottisissa kohteissa voi liikkua villieläimiä, kuten apinoita, liskoja ja kilpikonnia. Osoita kunnioitusta eläimiä kohtaan, pidä etäisyyttä ja älä ruoki niitä. Lisätietoja Tjäreborgin yhteistyöstä World Animal Protection -järjestön kanssa.
Pääsääntöisesti hotellimme eivät hyväksy lemmikkejä. Emme voi kuitenkaan taata, etteikö huoneissa/huoneistoissa olisi ollut lemmikkejä. Lentokenttäkuljetuksiin ei voi tuoda lemmikkejä.
Suosittelemme, että tarkistat Suomeen tuontia koskevat säännöt. Tullin kotisivuilta näet mm. tuontirajoituksia koskien alkoholia ja tupakkaa, ajantasaiset verotiedot sekä tietoa tavaroista, joiden tuonti Suomeen on luvanvaraista.
Korkeasesongin aikaan lomakohteissa elämänmeno on vilkasta ja kaikki kohteen palvelut ovat avoinna. Tämä voi myös tarkoittaa ruuhkia, jonoja, pitkiä odotusaikoja sekä täynnä olevia rantoja. Kesken kauden hotellin lähelle voi avautua uusia klubeja tai ravintoloita, joihin emme voi vaikuttaa. Matalasesongin aikaan palvelu matkakohteissa koetaan yleensä paremmaksi, mutta useat kohteen palveluista ja harrastemahdollisuuksista saattavat olla tällöin suljettuina. Lomakauden alussa ja lopussa hotellien ravintolapalvelut, aktiviteetit ja ohjelmatarjonta voi olla rajoitettua. Myös retkiohjelmaamme voi tulla tällöin muutoksia. Alku- ja loppukaudesta etenkin Välimeren lomakohteissa on viileää ja huoneissa voi yöaikaan olla kylmää ja kosteaa.
Ole varovainen, sillä vedenalaisia virtauksia voi esiintyä. Noudata varoituslippuja rannalla. Mm. levää ja meduusoja saattaa rannoilla esiintyä ajoittain. Vuorovesi-ilmiö ja tuulinen sää vaikuttavat myös uimaolosuhteisiin. Lisää tietoa rannoista löydät sivustolta kohdasta Kohdefaktat.
Ole erityisen varovainen saapuessasi hotelliin, julkisissa liikennevälineissä, toreilla ja yleensä ruuhkaisissa paikoissa. Varmista, että passi ja muut matkustusasiakirjat säilytetään lomasi aikana asianmukaisesti ja turvallisesti, mahdollisesti tallelokerossa. Passista kannattaa ottaa valokopio passin katoamisen varalta. Pankki- ja luottokorttinumerot sekä yhteystiedot on hyvä merkitä muistiin mahdollisen katoamisilmoituksen varalta. Vakuutusyhtiöt vaativat yleensä paikan päällä tehdyn poliisiraportin esim. varastetuista tavaroista. Arvokkaat korut ja kellot kannattaa jättää kotiin ja tarkistaa, ettei lompakossa tai käsilaukussa ole asiakirjoja, kortteja tai papereita, joita et tarvitse lomasi aikana. Ilmoita mahdollisista välikohtauksista poliisille.
Kaikki lennot ovat savuttomia, myös sähkötupakan käyttö on kiellettyä. Useimpiin maihin voi viedä nuuskaa omaan käyttöön. Tarkista asia kohdemaan tullista.
Tjäreborg tekee kaikkensa tarjotakseen apua ja neuvontaa sairauden/onnettomuuden ja mahdollisen kuolemantapauksen sattuessa. On tärkeää, että otat yhteyttä vakuutusyhtiöön heti onnettomuuden tapahduttua. Asiaa hoitaa aina vakuutusyhtiösi ja sen hätäpalvelukeskus. Vakuutusyhtiön/hätäpalvelukeskuksen on annettava välitöntä taloudellista apua, järjestettävä sairaalahoito ja järjestettävä kotiuttaminen. Varmista aina, että saat kuitit sekalaisista kuluista ja sairauteen/tapaturmaan liittyvistä kuluista mahdollisia vakuutuskorvauksia varten sekä sinua hoitaneen lääkärin vahvistuksen siitä, että olet ollut vuodepotilaana lomasi aikana.