Logo kohteelle Tjareborg

Tärkeää tietoa hotellista/huoneistosta

Hotelliluokituksemme

Jokainen hotellimme ja huoneistohotellimme on luokiteltu kunkin maan turistiviranomaisen, eri arviointiasteikkojen mukaan. Olemme halunneet täydentää näitä luokituksia omalla luokituksellamme, joka on ilmoitettu aalto merkillä, yhdestä viiteen. Lisäyksenä voi olla myös plus - merkki (+), mikä osoittaa, että hotelli on luokitukseltaan hieman parempi kuin saman hotellit yleensä.
Luokituksessamme otamme huomioon kohteen olosuhteet, mikä tarkoittaa, että saman tasoiset hotellit eivät ole vertailukelpoisia eri kohteiden välillä. Tjäreborgin luokituksessa huoneen tason lisäksi on huomioitu myös kokonaisvaikutelma, johon sisältyy hotellin sijainti, sisustus, palvelut, aktiviteetit jne. Asiakkaidemme mielipiteet, joita saamme asiakastyytyväisyyskyselyiden kautta, vaikuttavat myös hotelliluokitukseen.

Luokitus: 5,0
Parhaimpia hotellejamme. Korkea taso ja monipuoliset palvelut.

Luokitus: 4,0
Paremman keskiluokan hotelli, jossa on monipuoliset palvelut ja/tai jonka sijainti on.

Luokitus: 3,0
Keskitason hotelli, joitakin palveluita ja mukavuuksia.

Luokitus: 2,0
Yksinkertaisempaa keskiluokkaa. Yksinkertainen hotelli, jossa on vähän palveluita mutta on silti käytännöllinen.

Luokitus: 1,0
Ainoastaan poikkeuksellisesti Tjäreborgin valikoimassa. Erittäin vaatimaton, ei mukavuuksia.

Hotelliluokituksen muutos

Hotellin luokitus voi muuttua esim. talvikauden ja kesäkauden välillä tai kunnostuksen ja muiden hotellissa tehtävien muutosten jälkeen. Ilmoitamme aina kyseisellä hetkellä voi-massa olevan luokituksen.

Hotellihuoneet ja huoneistot

Huoneen taso ja sijainti

Saman hotellin huoneet/sviitit/huoneistot voivat vaihdella kooltaan, pohjaratkaisultaan, sisustukseltaan sekä sijainniltaan. Tarkemmat tiedot huoneista löydät hotellin tiedoista kohdasta Asuminen.

Hotellikuvat

Internet-sivujemme hotellien huonekuvat ovat esimerkkejä, joista huoneet voivat poiketa jonkin verran. Hotellikuvauksissa käytetään toisinaan laajakulmalinssejä ja tästä johtuen hotelli, huoneistot ja altaat saattavat näyttää suuremmilta, kuin mitä ne todellisuudessa ovat.

Välimatkat rantaan ja keskustaan

llmoitetut välimatkat ovat lähimmälle rannalle ja paikalliseen keskustaan. Välimatka mitataan hotellin vastaanotosta tai muusta keskeisestä pisteestä hotellialueella.

Huoneet/huoneistot

Kahden hengen huone koostuu yhdestä huoneesta, johon mahtuu kaksi henkeä. Huoneessa on joko kaksi erillistä yhden hengen vuodetta, parivuode tai grand lit -vuode (kapea parivuode). Joihinkin kahden hengen huoneisiin on mahdollista saada lisävuode, mutta silloin huoneessa voi olla ahdasta. Kylpyhuoneessa on joko kylpyamme ja suihku tai vain suihku.

• Yksiössä on yhdistetty makuu- ja olohuone sekä keittonurkkaus ja kylpyamme/suihku.

• Kaksiossa on olohuone ja makuuhuone sekä keittonurkkaus ja kylpyamme/suihku.

• Kolmiossa on olohuone ja kaksi makuuhuonetta sekä keittonurkkaus ja kylpyamme/suihku.

• Neljän huoneen huoneistossa on olohuone ja kolme makuuhuonetta sekä keittonurkkaus ja kylpyamme/suihku.

Huoneistoissa voi olla yksinkertaisesti varustettu keittiö tai yhdistetty keittiö/olohuone. Kolmen ja neljän huoneen huoneistojen makuuhuoneiden koot voivat vaihdella ja osassa voi olla vuodesohva.

Huoneistoissa ei välttämättä ole erillistä ruokailuryhmää tai/ja istuinryhmää. Ei ole myöskään harvinaista, että huoneistoissa on ainoastaan käsisuihku, eikä suihkuverhoa ole. Viemärit eivät myöskään toimi välttämättä yhtä tehokkaasti kuin Suomessa.

Huoneen/Huoneiston koko

Huoneen/huoneiston koko on ilmoitettu neliöinä hotellitekstissä. Osassa hotelleita on huoneiden/huoneistojen neliömäärään (m2) laskettu mukaan myös parveke.

Parveke/terassi/näköala

Hotellitekstissä on mainittu, mikäli huoneessa/huoneistossa on terassi tai parveke. Parvekkeen tai terassin koko tai kalustus ei välttämättä vastaa huoneen henkilömäärää.

Mikäli huone/huoneisto tietyllä näköalalla, kuten esim. merinäköalalla tai osittaisella merinäköalalla on varattavissa, tämä tieto näkyy varausvalikossa matkaa varattaessa sekä varausvahvistuksessa.

Joissain hotelleissa on mahdollisuus varata huone/huoneisto altaalle, merelle tai puutarhaan päin. Tämä ei tarkoita suoraa näköalaa vaan sitä, että huone sijaitsee hotellissa kyseisellä puolella rakennusta.

Huone/huoneisto ympäristön suuntaan voi olla esim. osittaisella näkymällä allasalueelle tai puutarhaan päin, viereisten rakennusten, pysäköintialueen tai kadun suuntaan.

Kampanjahintaiset huoneet/Tjäreborg Solo

Kun varaat tietyn kampanjahintaisen, Sunwing Jokerin tai Tjäreborg Solo/Pieni Perhe -huoneen, annat meidän valita huonetyypin juuri sillä hetkellä hotellissa vapaana olevista vaihtoehdoista. Saat aina kuitenkin sellaisen huoneen, joka on meillä normaalistikin myynnissä, ja huoneistotyyppi ilmoitetaan sinulle saavuttuasi perille hotelliin.
Sunwing Jokerin varanneet saattavat tietyissä tilanteissa joutua vaihtamaan huonetta loman aikana. Siivous ja allaspyyhkeet sisältyvät hintaan.

Vuoteet/lisävuoteet/lastensängyt

Vuoteet saattavat olla lyhyempiä (alle 2 cm) eikä petauspatjoja ja pussilakanoita yleensä ole. Parisängyt voivat olla erikokoisia esim. grand lit (110–140 cm leveä), queen size 141–189 cm leveä) tai king size (190 cm tai leveämpi). Parisängyissä on usein yhteiset vuodevaatteet.

Lisävuode on kooltaan yleensä pienempi ja mukavuudeltaan vaatimattomampi kuin normaali vuode. Lisävuode on usein esim. vuodesohva tai kokoontaitettava sänky. Kaikissa huoneissa ei ole lisävuodetta vaan mahdollinen 3. tai 4. henkilö nukkuu parivuoteessa.

Alle 2-vuotiaiden lasten sängystä maksettava lisämaksu maksetaan suoraan hotellille. Kaikissa hotelleissa ei ole mahdollista saada lastensänkyä. Sunwing Family Resort - ja O.B.C-hotelleissamme voit tilata lastensängyn ennakkoon.

Saapuminen/huoneen luovutus

Saapuminen/huoneen luovutus

Huoneen saa käyttöön matkakohteessa viimeistään klo 15. Joissain kohteissa saat huoneen käyttöösi klo 17. Hotelliin voi saapua samanaikaisesti useita matkustajia, mikä saattaa aiheuttaa ruuhkaa sisäänkirjautumisessa. Kansainvälisen käytännön mukaan hotelliin sisäänkirjautuminen tulee tapahtua klo 18 mennessä. Hotellihuoneet luovutetaan hotellista riippuen aamupäivällä myös silloin, kun lähtö on keskellä yötä. Huoneiden luovutus tapahtuu yleensä viimeistään klo 12. Jos lähtösi on myöhään illalla voit tiedustella hotellin vastaanotosta mahdollisuutta päivähuoneen varaamiseen.

Joissakin hotelleissa saatetaan periä lisämaksu hotellin tilojen, kuten esim. uima-altaan käytöstä huoneen luovutuksen jälkeen riippumatta siitä, oletko varannut päivähuoneen.

Takuumaksu

Useat kansainväliset hotellit veloittavat asiakkailta takuumaksun luottokortilla tai käteisellä mahdollisia lisäkuluja varten (esim. minibaari, huonepalvelu jne). Mikäli et käytä palveluita, saat takuumaksun lomasi päättyessä takaisin. Huomioithan, että takuumaksun palautuminen voi kestää jopa 2 viikkoa kotiinpaluun jälkeen.

Hotellihuoneen/huoneiston käyttö:

Ilmoita myöhäisestä saapumisestasi jo varauksen yhteydessä tai suoraan hotelliin, jotta hotellivarauksesi ei peruunnu. Huoneessa/huoneistossa voivat majoittautua vain varaukselle merkityt henkilöt. Mahdollisten ylimääräisten vieraiden majoitumisesta huoneessa tulee sopia etukäteen matkanjärjestäjän kanssa. Lisävieraiden hinnat vaihtelevat hotelleittain.

Useimmat hotellit eivät salli hotellin ulkopuolisia vierailijoita tiloissaan.

Tyhjän vuoteen lisä/huoneen vajaakäyttö

Huoneet/huoneistot on hinnoiteltu tietyn matkustajamäärän mukaan eli kolmio neljälle tai kaksio kahdelle. Jos huoneeseen majoittuu vähemmän matkustajia, on useimmiten maksettava huoneen vajaakäyttölisä.

Toiveet hotellille

Hotelleissamme on usein myös muiden matkanjärjestäjien asiakkaita eikä käytössämme ole vakiohuoneita. Jos sinulla on erityistoiveita voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme tai laittaa toiveesi eteenpäin hotellille nettisivujemme kautta kohdasta Omat sivut. Emme voi kuitenkaan luvata, että esitetyt toivomukset on mahdollista toteuttaa.

Arvotavaroiden ja maksuvälineiden säilytys

Älä jätä maksuvälineitä tai arvotavaroita huoneeseesi näkyvälle paikalle. Suosittelemme, että rahat, kortit ja arvotavarat säilytetään hotellin tallelokerossa. Suurin osa hotelleista perii tallelokerosta vuokran ja takuumaksun. Tallelokerot eivät aina ole vakuutettuja. Jos joudut varkauden kohteeksi muista tehdä poliisiraportti kohteessa, jotta voit hakea korvausta matkavakuutuksestasi.

Hotellin vaihto

Mikäli haluat vaihtaa hotellia kohteeseen saavuttuasi ja muutos on mahdollinen, maksat erotuksen kohdehenkilökunnallemme. Joissain tapauksissa hotellin perimät peruutuskulut tulevat asiakkaan maksettavaksi. Hotellin vaihto ei aina ole mahdollista. Kuljetukset hotellien välillä tulee järjestää ja maksaa itse.

Siivous

Huoneen/huoneiston siivous

Huoneet siivotaan 2–6 kertaa viikossa hotellista riippuen. Siivous on usein pintapuolista. Pyyhkeet vaihdetaan yleensä 1–3 kertaa viikossa. Lakanat vaihdetaan asiakkaiden vaihtuessa tai kerran viikossa. Hotelleissa/huoneistoissa pyyhkeet vaihdetaan 1–2 kertaa viikossa hotellista riippuen. Jos siivous suoritetaan kahdesti viikossa, ensimmäiseksi siivouspäiväksi lasketaan yleensä tulopäivä. Huoneistoissa ei astioiden tiskaaminen kuulu yleensä siivoukseen. Vinkki: pakkaa astianpesuaine, tiskiharja ja riepu mukaan.

Ateriat

Ateriat

Jos matkasi hintaan kuuluu aterioita, ne on merkitty varausvahvistukseen. Lisätietoa hotellin ateriapaketeista ja hinnoista löydät hotellisivulta.

Aamiainen: sisältää yleensä leipää, voita, marmeladia, kahvia/teetä.

Aamiaisbuffet: sisältää yllä olevan lisäksi usein kananmunia, juustoa, jugurttia, vihanneksia tai.

Puolihoito: aamiainen sekä yksi ateria, usein illallinen. Juomat eivät sisälly hintaan.

Täysihoito: aamiainen, lounas ja illallinen. Juomat eivät sisälly hintaan.

Ateriat voivat olla buffetaterioita tai ruokalistalta tilattavia. Hotellisivuilta löydät tarkemmat tiedot aterioista.

Matkustaessasi joulun ja/tai uuden vuoden aikaan voi puolihoitoon tulla lisämaksu.

Mikäli saapuminen tai lähtö hotellilta tapahtuu aikaisin aamulla ei kaikkia ateriapaketin aterioita ole tarjolla. Hotellista uloskirjautumisen jälkeen eivät ateriat enää kuulu hintaan.

All Inclusive -hotellien tarjonta on lisääntynyt. Aterioiden lisäksi hintaan kuuluvat juomat, jotka usein saattavat olla paikallisia juomia esim. paikallista viiniä tai olutta. Ruokien ja juomien tarjoiluajat vaihtelevat hotelleittain. All Inclusive -sisällöt löytyvät hotellisivuilta. All Inclusive on aina henkilö-kohtainen ja alkoholia ei tarjoilla alle 18-vuotiaille, vaikka se hintaan sisältyisikin.

Ateriapakettien hinta voi olla eri paikan päällä ostettaessa kuin etukäteen tilattaessa.

Ruoka-aine allergiat

Kaikissa kohteissa ei vielä tunneta hyvin erilaisia ruoka-aine allergioita. Osassa hotelleja on mahdollista saada erikoisaterioita, mutta emme voi taata niiden saatavuutta hotelleissa tai lomakohteissa yleisesti. Mikäli sinulla on erikoisruokavalio, olethan itse yhteydessä suoraan hotelliin.
Lisätietoa hotelleista, joissa tarjolla erikoisruokavalioita.

Hotellin säännöt

Ruokien/juomien tuominen hotellialueelle

Useissa hotelleissa ei ole sallittua tuoda ruokaa/juomia huoneeseen tai allasalueelle. Hotelli pidättää oikeuden takavarikoida hotellille tuodut ruoat ja juomat.

Savuton hotelli

Savuttomia hotelleja on nykyään yhä enemmän. Esimerkiksi omat Sunwing Family Resorts -hotellimme ovat savuttomia. Tupakointikäytäntö vaihtelee hotelleittain. Useimmiten tupakointi on kielletty sisätiloissa, esim. huoneessa/huoneistossa sekä hotellin yleisissä tiloissa, kuten vastaanotossa ja ravintoloissa. Tupakointi voi olla kiellettyä myös hotellin yleisissä ulkotiloissa, kuten allasalueella. Jos tupakointi on kielletty, on myös sähkötupakan käyttö kielletty.
Pyydämme sinua noudattamaan hotellin sääntöjä.

Lemmikit

Pääsääntöisesti hotellimme eivät hyväksy lemmikkejä. Emme voi kuitenkaan taata, etteikö huoneissa/huoneistoissa olisi ollut lemmikkejä. Lentokenttäkuljetuksiin ei voi tuoda lemmikkejä.

Ilmastointi/lämmitys/sähkö/vesi

Ilmastointi

Monissa kohteissa energiankulutusta on rajoitettu. Tästä johtuen ilmastointi saattaa toimia vain ollessasi huoneessa/huoneistossa ja/tai ilmastointi toimii vain joitakin tunteja päivässä. Ilmastointi ei välttämättä toimi ympäri vuoden. Rajoituksia voi olla hotellista ja kohteesta riippuen. Useamman huoneen huoneistossa ilmastointia ei välttämättä ole kaikissa huoneissa.

Joissakin hotelleissa ilmastointi on saatavilla lisämaksua vastaan, jolloin maksu suoritetaan suoraan hotellille.

Ilmastointi toimii parhaiten, kun pidät ikkunat ja ovet suljettuina. Korkeat lämpötilat ja kosteus saavat ilmastointilaitteet muodostamaan kondensaatiovettä. Ei ole epätavallista, että ilmastointilaitteesta tippuu jonkin verran vettä.

EU-maiden tavoitteena on säästää maakaasun käyttöä 15 %. Tästä johtuen jotkut maat ovat rajoittaneet julkisten tilojen jäähdyttämistä. Sisälämpötilaa ei tuolloin saa laskea määrätyn rajan alle esim. kesällä alle 26 asteen ja talvella alle 21 asteen. Rajat vaihtelevat maittain.

Sähkö

Muista, että olemme etelässä. Sähkön jakelussa voi esiintyä häiriöitä. Joissakin maissa voit tarvita adapteria. Lisätietoa löydät kohdesivulta kohdasta Kohdefakta.

Lämmitys

Osassa hotelleistamme on keskuslämmitys. Huomaa, että vaikka hotellissa olisikin keskuslämmitys, emme voi taata, että laitteet ovat päällä ympäri vuoden. Useimmiten lämmitys on päällä marraskuusta maaliskuuhun. Ilmaston vuoksi huoneet saattavat olla kosteita ja viileitä. Joissakin hotelleissa on mahdollista lainata sähköisiä lämmityslaitteita.

Lämmin vesi

Useissa hotelleissa vesi lämmitetään aurinkopaneelien avulla, jolloin se harvemmin on aivan tulikuumaa. Tällöin lämpimän veden saatavuus ja lämpötila saattavat olla varsin rajoitettuja etenkin pilvisinä päivinä. Vedenpaine voi usein olla heikompi kuin meillä Suomessa, ja vettä voidaan myös säännöstellä.

Palvelut ja uima-altaat

Uima-altaat

Hotellisivulla on mainittu, mikäli hotellissa on lämmitetty uima-allas. Allas on yleensä lämmitetty 22 asteiseksi ja lämmitys tapahtuu öisin, jolloin pilvisinä ja tuulisina päivinä veden lämpötila voi olla alhaisempi. Aurinkotuoleja ei yleensä ole kaikille hotellin asukkaille. Aurinkotuolien varaaminen ei ole sallittua.

Ulkoilma-altaiden voidaan olettaa olevan käytössä sesongin ajan (esim. Mallorcalla toukokuusta lokakuuhun). Jos uima-allas ei hetkellisesti ole käytössä välttämättömien korjausten/yleishuoltojen vuoksi, siitä ei makseta erillistä korvausta.

Turvallisuussyistä joissakin hotelleissa on rajoituksia uimapatjojen ja uimalelujen käytössä altaassa.

Vaippaikäisten lasten tulisi käyttää uimavaippaa uidessaan hotellin altaassa. Veden laadun varmistamiseksi sekä suolavesi- että makean veden altaat sisältävät kemikaaleja, kuten klooria. Hiukset ja uimapuku voivat värjääntyä, kun ui klooria sisältävässä vedessä.

Hotellisivulla on mainittu, jos hotellissa on lämmitetty uima-allas. Allas on yleensä lämmitetty 22 asteiseksi ja lämmitys tapahtuu öisin, jolloin pilvisinä ja tuulisina päivinä veden lämpötila voi olla alhaisempi. Aurinkotuoleja ei yleensä ole kaikille hotellin asukkaille. Aurinkotuolien varaaminen ei ole sallittua. Hotellien kuntosalit ovat useimmiten vaatimattomia. Tennis-, minigolf- ja vastaavista kentistä peritään usein maksu.

Palvelut

Hotellien kuntosalit ovat useimmiten vaatimattomia. Tennis-, minigolf- ja vastaavista kentistä peritään usein maksu.

Kylpyläpalvelut ja saunat ovat useimmiten maksullisia. Osa hotelleista voi periä myös maksua aurinkotuoleista rannalla. Hotellisivulta löydät lisätietoja hotellin palveluista.

Tietyt palvelut voivat olla tilapäisesti pois käytöstä/eivät ole saatavilla johtuen huollosta, sääolosuhteista jne.

Tv/suoratoisto/internet/WiFi

Joissakin hotelleissa voi television ja internetin käyttö olla maksullista. Pohjoismaisia tv-kanavia ei ole välttämättä tarjolla, vaikka hotellissa olisi satelliitti-tv. Langattomien verkkojen ja internetyhteyksien nopeus voi vaihdella kohteittain. Osassa hotelleita on internetyhteys vain osassa hotellia esim. vastaanotossa.

Mobiilidata yhteys saattaa olla nopeampi kuin WiFi-yhteys mutta hinta kannattaa tarkistaa etukäteen.

WiFi on yleensä paras vaihtoehto, jos se on käytettävissä.

Turvallisuus ja häiriöt

Terveys ja turvallisuus

Vaadimme hotelleiltamme voimassa olevien terveys-, turvallisuus- ja palomääräysten noudattamista ja seuraamme määräysten noudattamista. Standardit ja määräykset vaihtelevat eivätkä aina vastaa oman maamme tasoa. Tutustu pelastussuunnitelmaan saavuttuasi hotelliin.

Hotellit noudattavat paikallisten viranomaisten rakennusmääräyksiä, mistä johtuen äänieristys ei välttämättä ole samaa tasoa kuin Pohjoismaissa, ja muista hotellihuoneista saattaa kantautua ääniä.

Ilmankosteus

Monissa kohteissa ilmankosteus on huomattavasti korkeampi kuin Suomessa, joten ilma saattaa tuntua kosteammalta huoneissa/huoneistoissa.

Liikuntaesteisten matkustaminen

Liikuntaesteisille sopivia hotelleja on kohteissa vielä vähän. On hyvä huomioida, että standardit ovat paikallisia, eivätkä välttämättä vastaa pohjoismaisia standardeja. Tarkemmat tiedot löydät kyseisen hotellin kohdalta ja Toimintarajoitteisten matkustaminen -Tjäreborg (tjareborg.fi)

Hotellisivulla kerrotaan Sijainti ja liikkuminen -kohdassa, jos hotellissa ja sen ulkopuolella on rappuja ja korkeuseroja. Kaikkien asiakkaidemme tarpeet ovat yksilöllisiä niin hotellin kuin huoneen/huoneiston suhteen, ja liikuntaesteisille soveltuvien huoneiden määrä on rajallinen. Siksi on tärkeää, että olet yhteydessä meihin varatessasi matkaa, niin autamme sinua löytämään juuri sinun tarpeisiisi sopivan vaihtoehdon.

Melu ja häiriöt lomakohteessa

Monet hotelleistamme sijaitsevat suosituilla ja vilkkailla turistialueilla, joissa on paljon elämää sekä päivä- että yöaikaan. Ravintoloiden, yökerhojen, baarien, kauppojen ja paikallisliikenteen äänet saattavat häiritä toisinaan hyvinkin paljon. Jos hotellissa on baari, otathan huomioon, että musiikki voi kuulua häiritsevästi osaan huoneita//huoneistoja. Ympäristöstä saattaa kantautua myös muita ääniä, kuten koiran haukuntaa ja islamilaisissa maissa moskeijoiden rukouskutsuja.

Kansainvälisen käytännön mukaisesti hotelleissa tulee olla hiljaista klo 24.00 alkaen. Jos muut hotellin asukkaat häiritsevät lomasi viettoa, ota yhteyttä kohdehenkilökuntaamme ja hotellinvastaanottoon välittömästi.

Risteilyillä osaan hyteistä voi kantautua melua konehuoneesta hytin sijainnista riippuen.

Rakennustyömaat

Rakennustyömaita voi olla kaikissa lomakohteissa, ja etenkin uusissa kehittyvissä lomakohteissa ne ovat tavallisia. Rakennustyöt saattavat joskus aiheuttaa häiriötä hotellien asukkaille. Tähän matkanjärjestäjän voi olla vaikeaa vaikuttaa. Hotellit pyrkivät tekemään kunnostustyöt sesonkien ulkopuolella ja minimoimaan niistä aiheutuvat haitat.

Uusi tai vastavalmistunut hotelli

Tiedämme jo kokemuksesta, että kaikki ei aina suju aivan suunnitelmien mukaan, kun uusi hotelli avautuu. Esimerkiksi tavaratoimituksissa saattaa tulla viivästyksiä tai voi ilmetä teknisiä ongelmia. Myös pienet häiriöt toiminnassa ovat mahdollisia, eivätkä kaikki hotellin palvelut ole välttämättä täysin toiminnassa.

Viemärit

Monissa maissa viemärijärjestelmät eivät ole yhtä tehokkaita kuin Pohjoismaissa. Viemäriputket saattavat olla kapeita ja wc-paperi voi aiheuttaa tukoksia viemäreissä. Siksi joissain hotelleissa wc-paperit pyydetään laittamaan erilliseen roskakoriin. Tämä on tyypillistä etenkin Kreikassa ja Turkissa. Vesi saattaa myös virrata hitaasti viemäriin suihkun/kylvyn jälkeen.