Logo kohteelle Tjareborg

Ajankohtaista tietoa

Lennon myöhästyminen – yleistä tietoa

Lennon myöhästyminen voi johtua esim. teknisestä viasta, sääolosuhteista tai ilmatilan ruuhkautumisesta.

Matka voi viivästyä odottamattoman syyn vuoksi, joten tärkeät tapahtumat, kuten perhejuhlat tai tärkeät kokoukset, kannattaa sijoittaa muuhun ajankohtaan kuin matkan alkuun tai loppuun. Jos matkaasi sisältyy jatkolentoja tai jatkoyhteyksiä junalla tai muulla kulkuneuvolla, suosittelemme vaihtoajaksi varattavan vähintään 4 tuntia sekä meno- että paluumatkalla.

TIETO LENNON MYÖHÄSTYMISESTÄ

Ymmärrämme miten tärkeää on saada tietoa lennon myöhästymisistä mahdollisimman pian. Se, miten saat tiedon, riippuu siitä, matkustatko tilaus- vai reittilennolla.

Matkustatko tilauslennolla?

Ilmoitamme myöhästymisestä tekstiviestillä saatuamme tiedon lentoyhtiöltä tai sen edustajalta. Myöhästymistapauksissa luotamme lentoyhtiön tai lentoyhtiön edustajien antamiin tietoihin, sillä heillä on käytössään viimeisimmät tiedot. Pidämme sinut ajan tasalla, kun saamme lisätietoa.

On tärkeää, että sinulla on mukanasi toimiva matkapuhelin. Huolehdi siitä, että matkapuhelin on ladattu täyteen ja kytketty päälle. Tekstiviesti lähetetään matkavarauksen yhteydessä annettuun puhelinnumeroon, joten tarkista, että puhelinnumero on oikein.

Tjäreborgilla ei ole omia edustajia lentokentällä Suomessa. Niissä matkakohteissa, joissa Tjäreborgilla on henkilökuntaa/oppaita, paikalla on edustajiamme. Huomaa, että henkilökunnallamme ei välttämättä ole mahdollisuutta tulla turvatarkastuksen jälkeen olevalle kansainväliselle alueelle.

Matkustatko reittilennolla?

Lentoyhtiö tai lentoyhtiön edustajat pitävät sinut ajan tasalla lennon myöhästymisistä. Yleensä lentoyhtiö etsii majoituksen ja tarjoaa myös ateriat ja hoitaa mahdolliset lentojen uudelleenreititykset, jos lennon viivästyminen ylittää tietyn ajan, sekä meno- että paluumatkalla.

KORVAUS YLEISTEN MATKAPAKETTIEHTOJEN MUKAAN

Tjäreborg noudattaa Yleisiä matkapakettiehtoja sekä matkapakettien korvauksia koskevia säännöksiä (katso matkapaketin määritelmä alta kohdasta ”Usein kysyttyä”). Tämä tarkoittaa sitä, että matkustaja on oikeutettu korvaukseen lennon viivästyessä tietyn ajan.

Onko lentosi myöhässä?

Alla olevasta taulukosta näet korvauksen, johon olet oikeutettu Yleisten matkapakettiehtojen mukaisesti, jos lentosi on myöhässä.

Lennon myöhästyminen

Näin saat korvauksen

Matkustatko tilauslennolla eli lomalennolla?

Jos olet oikeutettu saamaan korvausta myöhästyneestä lennosta, saat tiedon korvauksesta automaattisesti. Sinun ei tarvitse tehdä mitään.

Huomaa, että lennonmyöhästymistä koskeva korvaus koskee ainoastaan matkapaketteja (katso matkapaketin määritelmä alta kohdasta ”Usein kysyttyä”). Korvausta ei myönnetä pelkistä lennoista.

Tjäreborg ei korvaa omatoimisesti varattua hotellia, retkiä, vuokra-autoa ja muita palveluita, joihin myöhästyminen mahdollisesti vaikuttaa ja joita ei ole ostettu Tjäreborgin kautta.

Matkustatko reittilennolla?

Jos matkustat reittilennolla, ota yhteyttä matkan jälkeen.

Huomaa, että lennon myöhästymistä koskeva korvaus koskee ainoastaan matkapaketteja (katso matkapaketin määritelmä alta kohdasta ”Usein kysyttyä”). Korvausta ei myönnetä pelkistä lennoista.

Tjäreborg ei korvaa omatoimisesti varattua hotellia, retkiä, vuokra-autoa ja muita palveluita, joihin myöhästyminen mahdollisesti vaikuttaa ja joita ei ole ostettu Tjäreborgin kautta.

Lennon myöhästymisestä aiheutuneiden ylimääräisten kustannusten korvaaminen

Pidemmästä lennon viivästymisestä sinulla on oikeus saada lentoyhtiöltä korvausta tietyistä lisäkustannuksista, kuten ruoasta ja juomista (ei alkoholista). Tilauslentomatkalla saat yleensä lentoyhtiöltä voucherin. Jos matkustat reittilennolla, ota yhteyttä lentoyhtiön edustajaan joko lentokentän portilla tai infopisteessä.

Muista mahdollisista lisäkustannuksista, jotka johtuvat lennon viivästymisestä, sinun tulee olla ensisijaisesti yhteydessä suoraan lentoyhtiöön. Voit tehdä korvausvaatimuksen myös vakuutusyhtiöllesi. Sinun on liitettävä mukaan tositteet, joista käy selvästi ilmi, että ylimääräiset kulut liittyvät lennon viivästymiseen.

Voit hakea korvausta mahdollisista jatkoyhteyksien menetyksistä ja/tai yöpymisen järjestämisestä aiheutuneista ylimääräisistä kuluista vakuutusyhtiöltäsi.

Jos lentoyhtiö tai oma vakuutuksesi ei kata ylimääräisiä kuluja, voit lähettää myöhästymiseen liittyvät dokumentit meille mahdollisen korvauksen arvioimiseksi. Mukaan tulee liittää seuraavat dokumentit:

  • Hylkäävä päätös lentoyhtiöltä tai vakuutusyhtiöltä.
  • Haettuun korvaussummaan liittyvät kuitit. Kuiteista tulee käydä ilmi, mitä on hankittu (alkoholia ei korvata). Siksi luottokorttilasku tai tiliote ei ole riittävä.
  • Hakiessasi korvausta ansionmenetyksestä liitä mukaan työnantajan todistus, josta käy ilmi menetetty ansio sekä palkasta vähennetyt verot. Huomaa, ettei vapaa- tai lomapäivistä makseta korvausta.
  • Tjäreborgin varausnumero sekä tilinumero, jolle mahdolliset korvaukset maksetaan.

Lähetä nämä tiedot asiakaspalautelomakkeella

EU-asetus 261/2004 lentomatkustajan oikeuksista

Matkapakettilain lisäksi, jota me matkanjärjestäjänä noudatamme, sinulla voi olla oikeus korvaukseen myös lentomatkustajien oikeuksia koskevien EU:n sääntöjen eli niin sanotun EU-asetuksen 261/2004 nojalla. Jos haet vakiokorvausta näiden EU-asetuksen mukaisten oikeuksien perusteella, vaatimus on esitettävä lennosta vastaavalle lentoyhtiölle. Matkanjärjestäjä ei voi hakea korvausta puolestasi.

EU-asetusta 261/2004 sovelletaan, kun:

  • Lento lähtee EU:sta tai
  • Lennon määränpää on EU:ssa ja lennon operoi EU:n lentoyhtiö.
  • Lento saapuu kohteeseen vähintään 3 tuntia myöhässä. Oikeutta korvaukseen ei kuitenkaan ole, jos viivästys johtuu poikkeuksellisista olosuhteista, kuten säästä tai lakosta.

Lentoyhtiö voi vähentää korvaussummasta viivästymisen johdosta jo aikaisemmin maksetut korvaukset.

Lisätietoa EU-asetuksesta EU261/2004 löydät osoitteesta www.kkv.fi

Lennon myöhästymiset Sunclass Airlinesilla, lisätietoa ja yhteystiedot täältä.

Usein kysyttyä

Mikä on matkapaketti?

Matkapaketilla tarkoitetaan Tjäreborgilta ostamaasi vähintään 24 tuntia kestävää matkapalveluiden yhdistelmää, johon sisältyy vähintään kaksi seuraavista palveluista:

  • Kuljetus
  • Majoitus
  • Autonvuokraus
  • Muu matkailupalvelu, joka ei liity suoraan kuljetukseen tai majoitukseen, mutta on olennainen osa matkapakettia.

Miten myöhästymisen kesto lasketaan?

Myöhästymisen kesto on määränpäähän arvioidun saapumisajan ja todellisen saapumisajan välinen aika.

Voinko saada hotellihuoneen odotusajaksi?

Jos myöhästyminen pitkittyy, voi lyhyempi tai pidempi hotellimajoitus tulla kyseeseen. Siinä tapauksessa saat lisätietoa lentokentällä.

Miksi en saa lisää tietoa siitä, mitä tapahtuu?

Myöhästymistapauksissa luotamme lentoyhtiön tai lentoyhtiön edustajan antamiin tietoihin, sillä lentoyhtiöllä on pääsy ajankohtaisiin tietoihin. Lentoyhtiöt tekevät kaikkensa saadakseen käytännön asiat toimimaan ja minimoidakseen matkustajille aiheutuvat haitat. Tästä syystä tieto ei aina tule perille niin nopeasti kuin haluaisimme.

En hyväksy lennon myöhästymistä, milloin voin peruuttaa matkan?

Yleisten matkapakettiehtojen mukaan, jos menolento on myöhässä yli 24 tuntia arvioidusta lähtöajasta, voit peruuttaa matkasi ennen matkan alkamista ja saada takaisin maksamasi summan. Tarkemmat tiedot

Tjäreborg ei korvaa lisäpalveluja, jotka on varattu muualta, sillä ne eivät ole osa Tjäreborgilta ostamaasi pakettia.

EU-asetuksen 261 mukaan voit perua matkasi, jos lennon lähtö viivästyy yli 5 tuntia arvioidusta lähtöajasta. Tämä tarkoittaa, että jos olet ostanut lentolipun, sinulla on oikeus saada lentolipun hinta takaisin. Jos olet ostanut matkapaketin, sinulla on oikeus saada takaisin itse lennon hinta, mutta ei muita paketin osia (kuljetus, hotelli jne.). Lentolipun hinta on yleensä noin 20–40 prosenttia matkan hinnasta ilman alennuksia. Tarkan summan saat selville ottamalla meihin yhteyttä.

Lisäpalveluita, jotka eivät kuulu Tjäreborgilta ostettuun matkapakettiin, ei korvata. Tällaisia ovat esimerkiksi muualta varattu vuokra-auto tai retket, kokoukset ja muut vastaavat palvelut.

Huomioithan, että lähtöselvitetyt matkatavarat turvatarkastetaan, ja jos lentoyhtiöllä ei ole mahdollisuutta saada matkatavaroita ulos lentokentän säilytystilasta/lentokoneen ruumasta, matkatavarat toimitetaan sinulle jälkikäteen. Matkatavaroiden toimittamiseen kuluvaa odotusaikaa ei korvata.

Miten saan todistuksen lomalennon viivästymisestä?

Todistus myöhästymisestä on mahdollista saada noin 1 viikon sisällä saapumisesta. Jos tarvitset Sunclass Airlinesin myöhästymistodistuksen, voit ladata sen täältä

Tiedot muiden lentoyhtiöiden myöhästymistodistuksista löydät kyseisen lentoyhtiön sivuilta. Lue lisää

Jos sinulla on kysyttävää, voit ottaa yhteyttä myös meihin.