Logo kohteelle Tjareborg

5 lomatrendiä vuonna 2023

Vuoden 2022 päättyessä jälleen yksi poikkeuksellinen matkavuosi siirtyi historiaan. Vaikka omikron ja kattavat matkustusrajoitukset saattavat jo tuntua kaukaisilta, niin alle vuosi sitten ne olivat vielä totisinta totta. Matkailuvuotta 2022 leimasikin patoutunut matkakaipuu, joka purkautui ketsuppipullon lailla, kun me kaikki halusimme taas lähteä maailmalle. Lisääntyneen matkustuksen myötä tuli kuitenkin myös passiruuhkia, lentokenttäkaaoksia, peruutettuja lentoja ja lakkoja. Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa aiheutti suurta huolta ja epävarmuutta sekä maailmasta yleensä että myös taloudellisista tekijöistä. Konkreettisesti se tuntui myös Aasian lentoreittien muuttumisena.

Todistimme myös pakettimatkailun renessanssia ja monien silmät aukenivat arvostamaan matkanjärjestäjän kokonaisvastuuta koko matkapaketista lentoineen, majoituksineen ja kuljetuksineen. Välimeren ympäristön lomakohteet nauttivat suurta suosiota, erityisesti Kreikka joka oli kiistaton numero ykkönen Tjäreborgin ohjelmassa. Tämän ensimmäisen varsinaisen pandemianjälkeisen matkustusvuoden aikana monet halusivat myös suoda itselleen hieman ekstraa. Rahaa käytettiin tasokkaampaan hotelliin tai pitkään haaveiltuun unelmalomaan.

Matkailun kestävyysnäkökulma on kuluttajille yhä tärkeämpi. Tjäreborgin Asiakaspaneelin vastaajista 22 % kertoi valitsevansa nyt todennäköisemmin matkanjärjestäjän, joka panostaa vastuullisuuteen. Tjäreborgille ja sen pohjoismaiselle emoyhtiölle NLTG:lle vastuullisuuskysymykset ovat tärkeitä, ja konsernin lentoyhtiö Sunclass Airlines investoi uusiin matalampipäästöisiin lentokoneisiin. NLTG myös edistää matkailun vihreää siirtymää yhteistyössä norjalaisen ClimatePointin kanssa. Tjäreborg on kuluneen vuoden aikana aloittanut yhteistyön myös Pelastakaa Lapset ja World Animal Protection -järjestöjen kanssa.

Näkymiä kristallipallossa vuodelle 2023

Claes Pellvik, Head of Communication, Nordic Leisure Travel Group

Matkustamisesta ei yleensä tingitä ensimmäisenä, ja epävarmoinakin aikoina halutaan tutustua uusiin paikkoihin ja kulttuureihin ja kokea yhteisiä lomaelämyksiä.

"On selvää, että edelleen on paljon patoutunutta matkustusintoa menetettyjen matkustusvuosien jälkeen. Nykyisessä tilanteessa kiinnitetään kuitenkin entistä enemmän huomiota loman edullisuuteen ja myös turvallisuuteen. Lomaelämyksiltä odotetaan autenttisuutta ja loman aikana halutaan olla aktiivisia, sanoo NLTG:n viestintäjohtaja Claes Pellvik."

Googlen tuore pohjoismainen selvitys osoittaa, että vaikka kuluttajat ovat tarkempia ja säästäväisempiä, matkustaminen vie etusijan ennen sijoittamista tai kuluttamista vaatteisiin, ruokaan tai sisustukseen. Lähes kolmannes vastaajista (28 %) sijoittaa matkustamisen toivelistansa kärkeen. Osuus on vielä suurempi, kun tarkastellaan 58–76-vuotiaiden ikäryhmää. Siinä peräti 36 % priorisoi matkustamista, kun oma taloustilanne sen mahdollistaa.

Viisi lomatrendiä 2023

1. Turvallisuus houkuttaa epävarmoina aikoina – matkapaketin paluu

Inflaatio, sähkön korkea hinta, sota Ukrainassa ja kiristynyt henkilökohtainen talous aiheuttavat sen, että turvallisuus on myös alkaneena vuonna tärkeässä roolissa. Se ilmenee eri tavoin, esimerkiksi matkakohteen valinnassa. Valitsemme tuttuja ja turvallisilta tuntuvia kohteita. Eikä harvinaista ole sekään, että valitsemme jopa entuudestaan tutun lomahotellin. Yhä useampi haluaa ennen lomaa tutkia asioita entistä tarkemmin, vertailla ja varmistua oikeasta valinnasta.

Yksi pandemian vaikutuksista on myös se, että yhä useammat ovat panneet merkille matkapaketin edut ja arvostavat sitä, että yksi taho vastaa koko matkaketjusta, tarjoaa palvelua ja auttaa mahdollisissa ongelmatilanteissa. Matkapaketti matkustusmuotona elää nyt renessanssiaan. Tjäreborgin asiakaspaneeliin vastanneista jopa yli puolet (53 %) kertoo pitävänsä varaamista matkanjärjestäjältä entistä tärkeämpänä. Suomalaisista vastaajista myös 30 % kertoo yhä harvemmin varaavansa itse lennot ja hotellin eri sivustoilta kuin ennen pandemiaa.

2. Kerran elämässä vs lompakkoystävällinen valinta

Tjäreborg näkee matkailutrendeissä samaan aikaan kaksi rinnakkaista ääripäätä. Sekä premium-matkailijoiden että hintametsästäjien segmentit kasvavat. Ne lomamatkustajat, joiden omaan talouteen yleinen epävarmuus ei ole vaikuttanut, ovat valmiita valitsemaan niin sanottuja kerran elämässä -matkoja eli panostamaan tavallista enemmän. Kaukaisempiin lomakohteisiin, tasokkaampiin hotelleihin ja huoneisiin ja elämyksellisiin loma-aktiviteetteihin.

Pandemia-aika on inspiroinut toteuttamaan haaveita ja eksoottiset kaukolomakohteet kasvattavat tasaisesti suosiotaan. Tällä hetkellä noin 10 % reittimatkapaketin ostajista Tjäreborgilla valitsee kaukolomakohteen, kun osuus ennen pandemiaa vuonna 2019 oli 6 %. Varsinainen hittikohde tällä hetkellä on Mauritius, jonka matkustajamäärä on yli kolminkertaistunut verrattuna samaan ajankohtaan ennen pandemiaa.

Toisaalta monet puntaroivat nyt lomavalintaansa aikaisempaa huolellisemmin ja etsivät parasta vastinetta rahoilleen. Sekä lomakohde että hotelli voidaan valita hinnan perusteella. Lompakolle ystävällisin loma ei välttämättä tarkoita halvinta hintaa vaan kokonaisedullisuutta ja hyvää hinta-laatusuhdetta. Esimerkiksi Turkki saattaa nostaa suosiotaan kesällä juuri siitä syystä että tasosta tai laadusta ei tarvitse tinkiä ja kuitenkin loma on edullisimmasta päästä.

3. Ikisuosikki Kreikka

Kreikka on jo pitkään ollut suomalaisten lomailijoiden kesäsuosikki. Näyttää siltä että myös kesästä 2023 on tulossa varsinainen Kreikka-kesä! Pandemiaa edeltäneinä ns. normaalivuosina hieman reilu 20 % Tjäreborgin asiakkaista valitsi Kreikan. Tulevalle kesälle Tjäreborg on suuren kysynnän vuoksi kasvattanut Kreikan osuutta viime kesästä, ja ennustamme että tulevana kesänä peräti noin 38 % asiakkaistamme suuntaa Kreikan aurinkoon.

Ei siis epäilystäkään, etteikö tälläkin hetkellä varsin monissa suomalaiskodeissa suunnitella kesälomaa Kreikassa. Tjäreborgin asiakaspaneelikyselyssä peräti lähes 37 % vastaajista nimesi Kreikan ensi kesän houkuttelevimmaksi lomamaaksi. Kreikan saaristo tarjoaa vaihtelevaa luontoa, kulttuuria ja historiaa, ja lomahotelleissa on laaja tarjonta pienistä perheyrityksistä kansainvälisiin lomahotelleihin. Verrattuna muihin Välimeren alueen lomamaihin, Kreikka on myös suhteellisen edullinen. Kreikka on siis ensi kesän kunkku, mutta hyvänä kakkosena tulee Espanja, ja siellä erityisesti Mallorca on yksi suurista kesäsuosikeista.

Top 5: Mistä kohteesta olet eniten kiinnostunut tulevana kesänä?

  1. Kreikka 36,6 %
  2. Espanja 21,7 %
  3. Italia 10,5 %
  4. Portugali 8,7 %
  5. Kroatia 8,5 %
Yoga

4. Liikunta ja hyvinvointi

Hyvinvointi ja terveys on laajempi trendi, joka peilautuu myös lomamaailmaan. Pandemia-aikana monet etsiytyivät pois sisäliikuntapaikoista esimerkiksi vaelluksen, pyöräilyn ja padelin pariin. Kuluneen vuoden aikana olemme nähneet joogan suosion nousevan selvästi, ja uskomme trendin jatkuvan myös 2023.


Jooga: Suosittu jooga kuuluu Tjäreborgin ohjelmallisten aktiivilomien kysytyimpiin lajeihin. Vuoden 2022 aikana joogamatkoja haettiin tjareborg.fi-sivustolla n. 20 % enemmän kuin vertailuvuonna 2019. Joogalomien tarjonta ja valikoima lisääntyy entisestään alkaneen vuoden aikana.

Liikunnan iloa yhdessä koko perheen kanssa Vuoden 2022 suosituimmat SATS-ryhmäliikuntatunnit Sunwing Family Resorts ja Ocean Beach Club -perhehotelleissamme olivat Family Yoga ja Family Crosstraining, joihin voivat osallistua vanhemmat ja lapset yhdessä. Yhteinen liikunnan ilo kiinnostaa varmasti jatkossakin ja Tjäreborgin uuden Family Sport -konseptin myötä aktiviteettitarjonta laajenee esim. tenniksellä, koripallolla jalkapallolla.

Mallorca

5.Go local – koe lomakohde kaikilla aisteilla

Trendisuuntaus on kohti autenttisempia elämyksiä – Lomalla halutaan vierailla syrjäisemmissä kohteissa, löytää aitoja elämyksiä, pieniä ravintoloita ja paikallisia makuja. Lähellä tuotettua arvostetaan myös hotelleissa. Esimerkiksi Tjäreborgin omiin hotelleihin Espanjassa ostetaan lähellä tuotettuja sesongin hedelmiä ja vihanneksia, jotka on tuotettu enintään 100 km säteellä hotellista, nk. Km0-tuotteita. Monilla Välimeren alueen hotelleillamme on myös omia yrtti- ja hedelmätarhoja.

Lomakohteisiin halutaan tutustua liikkuen ja ulkoillen, mieluiten pyöräillen tai patikoiden. Esimerkiksi Gran Canarialla Tjäreborg on aloittanut yhteistyön elämysretkien asiantuntija Climbon kanssa. Seikkailullisilla ja aktiivisilla retkillä voi lähteä esimerkiksi kiipeilemään tai vaeltamaan vuorilla, tutustumaan sademetsään tai tulivuoren kraatteriin pienissä retkiryhmissä. Retkillä koetaan myös paikallista ruoka- ja juomakulttuuria sekä tutustutaan kasveihin, eläimiin ja historiaan. Monet lomailijat haluavat nähdä tuttuja lomakohteita toisenlaisesta näkökulmasta ja nämä uudet retket ovat lyhyen ajan sisällä nousseet Tjäreborgin kysytyimpien retkien joukkoon.

Kiinnostus eläinpuistoja kohtaan hiipuu. Eläinten hyvinvointi on monille tärkeää ja lomakohteen eläimistöön halutaan tutustua mieluiten eläinten luonnollisessa elinympäristössä. Tjäreborg tekee yhteistyötä World Animal Protectionin kanssa. Esimerkiksi Thaimaassa tarjoamme norsuratsastuksen sijaan mahdollisuutta vierailla eläintarhoista ja ratsastuskohteista pelastettujen norsujen suojelualueella. Teneriffalla voi veneretkellä nähdä valaita niiden luonnollisessa elinympäristössä. Lisää retkiä on tulossa vuoden 2023 aikana.

Lähteinä käytetyt kyselyt*

Tjäreborgin asiakaspaneeli
Kysely toteutettiin viikolla 50, 2022, ja siihen vastasi 2498 suomalaista. Tjäreborgin asiakaspaneeliin voivat ilmoittautua kaikki matkailusta ja lomanviettotavoista kiinnostuneet henkilöt, eikä siihen kuuluminen edellytä Tjäreborgin asiakkuutta. Paneelin kyselyt toteutetaan internetissä.

Google Travel Report (Ipsos)
Ipsos, Essentials Report, Oct 6 to 10, 2022. 9986 vastaajaa Pohjoismaissa.